Alle artikelen

Hoe gooi je je eigen sollicitatieglazen in?

Aaltje
Geschreven door: Aaltje Vincent Datum: 06 juni 2017 Categorieën: Jobmarketing 3.0, Sollicitatiegesprek

Mensen die mij en mijn werk kennen weten dat ik gericht ben op álles om uitgenodigd te worden voor het sollicitatiegesprek en om dat gesprek goed te voeren. Maar er zijn natuurlijk óók manieren om ervoor te zorgen dat het niet gebeurt. Daaraan besteed ik in dit blog weer eens aandacht.

Recent onderzoek via World Economic Forum formuleert een heel scherpe lijst die ik aanvul vanuit mijn contacten met selecteurs, zoals HR-adviseurs, recruiters en intercedenten.

Met stip op één staat agressief en aanvallend taalgebruik. Dit kom ik werkelijk dagelijks tegen. Ik laat hiervan nu geen voorbeelden zien. Dat doe ik niet, omdat ik het voor degenen die dat o.a. in hun LinkedIn updates of Posts doen, of in reacties erop, niet nog erger wil maken dan dat ze dat voor zichzelf al doen.

Na agressief en aanvallend taalgebruik volgen als andere showstoppers: mogelijk drugsgebruik, spelfouten, dronken foto’s, politieke uitingen, teveel content delen (!) en ijdel gedrag (teveel selfies bijvoorbeeld). Bart deelde deze politieke reactie, en hij zegt ‘pas goed op wat je schrijft op Facebook en in reacties op internet. “Je bevuilt je eigen naam. Dit kan je blijven achtervolgen en bij sollicitaties heb je er last van.”’.

Als ik selecteurs spreek vullen zij deze lijst moeiteloos aan. Oók met het volgende online gedrag gooi je je eigen glazen in:

  • Je negatief uitlaten over je oude werkgever of over hoe de arbeidsmarkt anno nu (niet) voor jou werkt. Je komt daarmee over als een zeurkous of zuurpruim en dat is echt niet uitnodigend. Ook je netwerk zal je dan niet met enthousiasme introduceren bij een werkgever.
  • Delen dat je (heel vaak) bent afgewezen is ook niet bevorderlijk om je nu juist wél uit te nodigen. Net als veel te vaak updates delen over je beschikbaarheid. Doe het niet.
  • Delen dat je bent uitgenodigd of door bent naar de tweede of derde ronde is ook erg onhandig. Voor werkgevers is dit veelal vertrouwelijke informatie en je komt – doordat je dit online deelt – niet integer en professioneel over. Je zet jezelf dan echt op achterstand in de procedure. En andere selecteurs kunnen dan gaan denken ‘die hoeven wij niet meer uit te nodigen’. En nog erger: je betrokken volgers gaan vragen: hoe is het gegaan? Delen dat je bent afgewezen is zoals gezegd niet bevorderlijk. En, let op, de andere kandidaten die door zijn, zijn dan ook op de hoogte en kunnen zich door dit bericht van jou nog beter voorbereiden!

Dus: deel dit alles niet online. Doe dit alleen thuis aan de keukentafel. Deel pas online over een sollicitatie als je officieel bent aangenomen.

En dan nog één laatste valkuil, waar je waarschijnlijk nog niet bij stil hebt gestaan:

  • Solliciteer niet zodra je de vacature online ziet staan*. Daarmee geef je de selecteur het gevoel dat je de vacature nauwelijks hebt laten bezinken, laat staan je dat je je verdiept hebt in de werkgever. Zo kom je ongewild over als een onzorgvuldige sollicitant. Wacht minstens een paar uur vóórdat je daadwerkelijk solliciteert. Daarmee laat je zien dat je heel bewust en weloverwogen naar dit werk solliciteert.

* Enthousiast bellen met goede vragen kan natuurlijk wél heel snel :)!

Wil je helemaal up-to-date zijn als het gaat om wat wél werkt in solliciteren anno 2017? Kom dan 17 juni naar Utrecht voor mijn 3 uur open masterclass ‘Jobmarketing 3.0 LIVE’.

Deze masterclass is open voor inschrijving door werkveroveraars én loopbaanprofessionals.

Mis het niet, want ik deel:

  • dé cruciale tips uit mijn vijf bestsellers, zoals Jobmarketing 2.0, in Het Financieele Dagblad gerecenseerd als: ‘inmiddels een klassieker’
  • hét stappenplan om gevonden te worden – slim IRL-netwerken en online op LinkedIn
  • en alles over:
  • de impact van je cv, emailadres, WhatsApp, video-sollicitatie, Facebook en Emoji 🙂
  • tinderen/gaming voor werk, Glassdoor/Jobsome en de do’s and don’ts in je online gedrag.

Inclusief deze drie bonussen:

  1. mijn boek ‘Jobmarketing 2.0 – Werk vinden: zo pak je het aan’ en
  2. mijn boek ‘Werk vind je met social media – De nieuwe manier van solliciteren’
  3. en – uniek en heel eenvoudig – zelf je video-selectiegesprek thuis oefenen!

Kom ook! En wees up-to-date in solliciteren anno 2017. Meld je nú hier aan: http://bit.ly/2qjiXjO

Wil jij ook een aanbeveling schrijven of een review op Springest achterlaten?

Review op Springest
Springest logo 9.5
Meld je aan voor Hoe gooi je je eigen sollicitatieglazen in?
Schrijf een aanbeveling voor Hoe gooi je je eigen sollicitatieglazen in?
Uw gegevens
Uw aanbeveling

Bedankt voor uw aanbeveling!