Wil je werk -zoeken- of werk -vinden-?

Op 25 mei jl. presenteerde Intelligence Group haar jaarlijkse Arbeidsmarkt Gedragsonderzoek (AGO). De hoofdvraag was: “Hieronder staan verschillende kanalen die u zou kunnen gebruiken bij het zoeken naar een nieuwe baan. Kunt u aangeven welke belangrijk zijn voor u als u op zoek zou zijn naar een nieuwe baan?”

De relevantie van de resultaten van een dergelijk onderzoek met zo’n hypothetische vraag, kun je sterk betwijfelen. Dat deed Marc Drees vervolgens ook in zijn reactie. Maar los van de vraagstelling en antwoorden, zegt het helemaal niets over de effectiviteit van de kanalen die mensen gebruiken om werk te vinden. Wat werkt nou echt?

Eén van de conclusies van Intelligence Group is dat 50+-ers op de traditionele manier zoeken: via de krant en UWV Werkbedrijf. En dat ze daardoor een achterstand zouden oplopen ten opzichte van jongere generaties die social media inzetten. Dat is ook zo! Juist zij moeten het hebben van uitmuntend netwerken, on- en offline. De relatie tussen potentieel zoekgedrag en resultaat is op geen enkele manier aangetoond middels dit onderzoek. Bovendien gaat het er niet zozeer om wat je inzet, maar hoe je er gebruik van maakt.

In de praktijk blijkt namelijk dat netwerken het beste resultaat oplevert. Het gaat erom contact te leggen en te houden met mensen in organisaties die nu het werk doen dat jij wilt gaan doen. Zij weten immers het eerst dat er een nieuwe collega nodig is. En dat kan op veel manieren. Of het nu de voetbalvereniging is, social media, een verjaardagsfeestje, een afspraak met een oud-collega of via je LinkedIn statusupdate. Zelfs een advertentie in de krant kun je koppelen aan netwerken: zoek de contactpersoon op LinkedIn op, onderzoek of je er ingangen hebt voor ‘een zetje in de goede richting’.

Social media bieden bij uitstek mogelijkheden om een netwerk op te bouwen en te onderhouden. Door actief gebruik te maken van bijvoorbeeld LinkedIn, Twitter en Facebook  bereik je een groot netwerk van vakgenoten en nieuwe contacten. Het is belangrijk dat werkzoekers weten hoe ze social media kunnen inzetten, alleen aanwezigheid is niet voldoende. Het gaat om interactie, profilering, zichtbaarheid en creativiteit in het direct benaderen.

Het onderzoek van Intelligence Group toont slechts aan dat mensen kiezen voor het bekende. Ik pleit voor een nieuw onderzoek met de open vraag: “Op welke manier ben je in je huidige baan terechtgekomen?”

Wie wil hieronder deze vraag alvast beantwoorden?

Wilt u reageren op dit blog? Dat kan, we zien uw reactie graag tegemoet op support AT aaltjevincent.nl. Wij plaatsen uw reactie, na moderatie indien nodig in overleg met u, graag. Het automatisch plaatsen van reacties, is na vele oplossingen geprobeerd te hebben, vanwege de vele, vele spam niet meer mogelijk.

Reacties

Trackbacks

  1. [...] Aaltje Vincent & Company | Werk vinden met social media Spring naar inhoud HomeWerk vinden met social media1 daagse hands-on training 24 mei 2012Aaltje in MargrietVolkskrant januari 2012Artikelen in vakpersTips op videoAaltje in EstaCase werk vinden via FacebookHart van Nederland maart 2012Aaltje in VillamediaJobmarketingJobmarketing – het boekOutplacementLoopbaantrajectenMasterclassesTips op videoErvaringenTraining voor professionalsTips uit de LibelleSolliciteren via LinkedInMasterclassesRecensie februari 2012Solliciteren via LinkedIn – het boekChecklist voor een LinkedIn profielCV-sessies & LinkedIn-sessiesBlogOver Aaltje VincentAgendaNieuwsbriefConferentiesJobmarketing Update Conferentie 30 juni 2011Jobmarketing update 2010Innovatie conferentie 2010Masterclass ABN AMRO CareermanagementTips op RadioDe visie van AaltjePortret in LoopbaanVisie ← Wil je werk -zoeken- of werk -vinden-? [...]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>