Alle artikelen

Goed LinkedIn nieuws voor werkveroveraars!

Geschreven door: Aaltje Vincent Datum: 18 juni 2014 Categorieën: Algemeen, Jobmarketing 3.0, LinkedIn, Netwerken

Goed LinkedIn nieuws voor werk veroveraars! Het gebruik van LinkedIn kent voor werk veroveraars drie basisstappen (a. t/m c.):

a. profiel in ‘volle glorie’ met aanbevelingen
b. groepen voor vakkennis, vakgenoten en vacature(discussies)
c. netwerk opbouwen met vakgenoten, zij zijn immers als eerste op de hoogte als er een nieuwe collega nodig is. En met degenen die meebeslissen in ‘Wie mag hier op sollicitatiegesprek komen?’, zoals de leidinggevenden, HRM’ers, recruiters, intercedenten en consultants binnen je vak.
d. hierna begint dat waar LinkedIn om draait: actief zijn in het zelf delen en reageren op wat je netwerk deelt. En dat doe je op je Startpagina, het kloppend ❤ van LinkedIn. Dat zorgt voor je zichtbaarheid, cruciaal in het veroveren van nieuw werk!

Hoe je a. t/m d. slim aanpakt leggen Jacco Valkenburg en ik zeer uitgebreid uit in ons boek Solliciteren via LinkedIn.

Voorjaar 2014 heeft LinkedIn deze vier veranderingen voor je:

I.        Update activiteit weer zichtbaar bij ieders profiel

II.        Jouw ‘bekeken’ positie binnen je netwerk

III.       Nieuw betaald abonnement en de voordelen daarvan

IV.        Simply Hired niet meer vanuit LinkedIn.

   I.      Update activiteit weer zichtbaar bij ieders profiel
Goed nieuws: wil je zien wat één van je connecties gedaan heeft in het plaatsen en reageren op Updates dan kun je sinds kort hun ‘activiteit’ (weer) bij het profiel zien.

Klik daarvoor op ‘Bericht verzenden’ en dan op ‘Recente activiteit weergeven’.

voorjaar 14 update foto 1

Tip: Kijk met grote regelmaat in de Updates van je vakgenoten en je selecteurs, naar bijvoorbeeld vacatures die zij hier ‘heet van de naald’ delen. En volg ander vaknieuws en reageer!

voorjaar 14 update foto 2

Extra: als je al over het LinkedIn publicatieplatform beschikt is dat wat je daar deelt, zoals je blog, wel meteen zichtbaar bij je profiel.

   II.     Jouw ‘bekeken’ positie binnen je netwerk
Wereldwijd wordt ‘Wie heeft mij bekeken?’ in Nederland het meest gebruikt. We zijn een nieuwsgierig volk!

Als je nieuw werk wilt is het cruciaal om iedere dag te kijken wie jou heeft bekeken. En als je door een recruiter of HRM’er bent bekeken kijk je natuurlijk meteen op zijn of haar profiel, pakt de telefoon en je vraagt wat de aanleiding was en je geeft enthousiast persoonlijk toelichting op je profiel.

Als je nieuw werk wilt, en wie wil dat nu niet nu of later in je loopbaan, bouw je aan een netwerk van vakcollega’s, immers zij zijn als eerste op de hoogte dat er een nieuwe collega nodig is. En met degenen die meebeslissen in ‘Wie mag hier op sollicitatiegesprek komen?’, zoals de leidinggevenden, HRM’ers, recruiters, intercedenten en consultants binnen je vak.

Een goed profiel, met de juiste trefwoorden, en actief zijn in groepen en op je Startpagina, maakt dat je veel ‘traffic’ genereert naar jouw profiel. Traffic die kan leiden tot uitgenodigd worden en dat is je doel!

Alle traffic tezamen maakt dat je slim gebruik kunt maken van een nieuw onderdeel van LinkedIn, de ‘How you rank’ tool. Te bereiken via Profile – Who’s viewed your profile (tweede tab).**

voorjaar 2014 ranking foto 3

Wat kun je hiermee als werkzoekende? Een aantal dingen:

      • Zien of jij, in jouw goed opgebouwde vakgenoten netwerk, veel bekeken wordt, of juist niet…en dan is er werk aan de winkel!
      • Zien wie er nog meer veel bekeken worden, en concluderen wat doen zij anders dan ik, zodat zij meer bekeken worden?
      • Zien welke suggesties LinkedIn jou geeft om meer bekeken te worden, zoals je Samenvatting verbeteren, een vaardigheid toevoegen of je aansluiten bij een groep.
      • Interne sollicitant: hiermee kun je zien hoe jouw profiel wordt bekeken binnen je werkgever ten opzichte van je collega’s!
      • Net afgestudeerde sollicitant: hiermee kun jij zien hoe je staat te midden van je mede-afgestudeerden.

Tip: Met het nieuwe LinkedIn Premium account krijg je tevens suggesties voor trefwoorden in je samenvatting.

Hoe je ervoor zorgt dat je profiel beter zichtbaar en vindbaar wordt op LinkedIn leggen Jacco Valkenburg en ik zeer uitgebreid uit in ons boek Solliciteren via LinkedIn.

Tip: doe eerst een nulmeting en monitor vervolgens regelmatig hoe jouw activiteit op LinkedIn leidt tot een hogere score in ‘bekeken’ worden binnen je vak netwerk!

**Je ziet het (nu nog alleen) als je taal op ‘English’ staat. Staat jouw LinkedIn gebruikerstaal op Nederlands, dan is dit onderaan zo omgezet naar English bij Taal:

voorjaar 2014 ranking foto 4

III.    LinkedIn Premium betaald account, doe er je voordeel mee.

Er komt een nieuw betaald LinkedIn account, dit wordt nu allereerst uitgerold binnen profielen die werken vanuit de taal English, het LinkedIn Premium account. Dit account, je hebt het voor 10 euro per maand, heeft voor jou als sollicitant een aantal voordelen. Je zet jezelf er extra mee in het voetlicht als je vakmanschap wordt gezocht op volgende manieren:

      1. Iedereen kan je profiel zien!

Met een gratis account kan iedereen tot de derde graad je profiel zien. En dat is jammer want je wilt door iedereen bekeken worden nu je in beeld wilt komen voor een netwerk- of sollicitatiegesprek.

Met een Premium account klik je simpelweg op Turn on Open Profile en iedereen kan je vakmanschap bekijken. Geweldig dus, want dat is wat je wilt in het veroveren van nieuw werk!

Je stelt dit in bij Privacy & Settings:

voorjaar 2014 premium foto 5

      1. En eigen afbeelding bij je profiel

Je kunt jezelf extra onderscheiden met een eigen achtergrond afbeelding die bij jou en je vakmanschap past. Dit doe je zo, als je taal op English staat, zie II.,:

      1. Kies Edit Profile en klik op Edit background.
      2. Je bladert en kiest een afbeelding die voldoet aan: maximaal 4 MB in JPG, GIF of PNG, de pixelgrootte die het beste werkt is 1400 x 425. En Opslaan!

Je kunt ook een van de standaard achtergrondafbeeldingen kiezen.

Let Op: de achtergrond afbeelding komt binnenkort ook voor gratis accounts. Als je hier een verzoek achterlaat ben jij een van de eersten die het heeft!

Hier een voorbeeld van een recruiter bij TomTom, voorjaar 2014 een vakcollega waar Jacco Valkenburg dagelijks mee samenwerkt, in de stijl die bij TomTom past:

voorjaar 2014 premium foto 6

 

      1. Grotere profiel foto en header, voor een nog snellere eerste indruk!

Als je met een gratis account wordt bekeken ziet je header er zo uit:

voorjaar 2014 premium foto 7

Met een Premium account sta er prominenter bij:

voorjaar 2014 premium foto 8

Zo maak je nog sneller een heldere eerste indruk!

      1. Groter in beeld bij de zoekresultaten.

Als je gezocht wordt, bijvoorbeeld met trefwoorden op je vakmanschap, wordt jouw profiel met een Premium account groter afgebeeld tussen de zoekresultaten.

Kijk maar eens naar deze twee ‘Aaltje’s’ als Jacco Valkenburg daarop zoekt.

voorjaar 2014 premium foto 9

Zo kan iedereen die op zoek is naar jouw vakmanschap op LinkedIn nog sneller inschatten of ze bij jou moeten zijn, of niet.

Tip: zoek op je eigen naam (via trefwoorden) en controleer je zoekresultaat of je functietitels en de naam van je werkgever als je overgaat op een Premium LinkedIn Profiel, zijn zoals je wilt.

      1. Wie heeft jou de afgelopen 90 dagen bekeken?

Als je 1. t/m 4. goed toepast word je, als het goed is, vaker bekeken! Als premium lid kun je tot 90 dagen terug zien wie jou heeft bekeken (als je een gratis account hebt zie je de laatste vijf kijkers).

Met het nieuwe ‘How You Rank’, zie II., kun je zien hoe je Premium account effect heeft op jouw positie binnen je vak netwerk.

      1. LinkedIn stelt je trefwoorden voor

LinkedIn helpt je om je profiel te verbeteren door vaardigheden / trefwoorden voor te stellen om op te nemen in je Samenvatting. Neem dit niet klakkeloos over maar overweeg zorgvuldig of het bij en je vakmanschap past!

voorjaar 2014 premium foto 10

Samengevat

Het nieuwe LinkedIn Premium account maakt jou extra zichtbaar op LinkedIn. En je ziet beter wie jou bekeken heeft, waar je weer actie op kunt ondernemen.

Dit tezamen kan maken dat je ervoor kiest.

Je hebt dit account al voor 10 euro per maand, je kunt het hier aanschaffen als je taal op English staat, en deze mogelijk al tot je beschikking staat.

IV.     Simply Hired niet meer vanuit LinkedIn
Dit is geen goed nieuws. LinkedIn liet Jacco Valkenburg en mij onlangs weten dat de samenwerking met Simply Hired, een vacature zoekmachine, definitief is gestopt. Dat betekent dat de verbinding met Simply Hired vanuit LinkedIn zelf niet meer werkt.

Andersom werkt het nog wel, je kunt vanuit Simply Hired inloggen op LinkedIn en op je netwerk.

voorjaar 14 simpy hired foto 11

Daarmee kun je zien welke connecties jij hebt bij de werkgever met de vacature. Dé manier om gebruik te maken van je netwerk voor extra informatie of voor een persoonlijke introductie!

Wil jij ook een aanbeveling schrijven of een review op Springest achterlaten?

Review op Springest
Springest logo 9.5
Meld je aan voor Goed LinkedIn nieuws voor werkveroveraars!
Schrijf een aanbeveling voor Goed LinkedIn nieuws voor werkveroveraars!
Uw gegevens
Uw aanbeveling

Bedankt voor uw aanbeveling!