Alle artikelen

7 tips om LinkedIn-aanbevelingen slim te gebruiken

Geschreven door: Aaltje Vincent Datum: 01 juni 2014 Categorieën: Algemeen, Jobmarketing 3.0, LinkedIn, Sollicitatiegesprek

Een artikel met 7 tips van Jacco Valkenburg en mij samen, 29 mei 2014 gepubliceerd op SolliciterenviaLinkedIn

Als iemand jou Googled – bijvoorbeeld omdat je net hebt gesolliciteerd – dan komt die persoon vrijwel altijd ook op jouw Linkedin-profiel terecht. En wat is er dan mooier dan dat daar aanbevelingen staan van mensen met wie jij in het verleden hebt samengewerkt? Hoe kom je aan die aanbevelingen? Wat moet je doen en wat moet je vooral niet doen? Zeven tips voor aanbevelingen (recommendations) op je LinkedIn profiel.

1. Vraag om aanbevelingen

Onze ervaring is dat als je er niet persoonlijk om vraagt je deze niet krijgt omdat men hier niet aan denkt, net als bij gewone referenties. Als je zelf aan iemand vraagt om een aanbeveling te schrijven houd je bovendien zelf de regie en verhoogt het de waarde van je profiel enorm.

 2. Kwaliteit boven kwantiteit

Zorg voor minstens drie aanbevelingen (referenties), van oud-collega’s, cursisten, klanten of voormalige werkgevers, die je profiel versterken en beter vindbaar maken. Jan de Sutter

3. Gebruik aanbevelingen strategisch

Door aanbevelingen slim te gebruiken, kun je proberen je carrière een andere draai te geven. We raden je niet alleen aan om zelf de regie te nemen over wie je een referentie geeft, maar ook om met deze ambassadeur af te stemmen welke kwaliteiten en werkervaring over het voetlicht gebracht moet worden. Zo kun je onderdelen van je vakmanschap etaleren die belangrijk voor je zijn of die nodig zijn om een nieuwe carrièrestap te maken.

4. Geef zelf aanbevelingen

Heb je met een collega of opdrachtgever fijn samengewerkt in een project, beveel diegene dan aan. Hij of zij kan daarop geïnspireerd raken jou ook aan te bevelen! Het is overigens technisch mogelijk om iemand wel een aanbeveling te geven maar dat niet op jouw eigen profiel, als zender ervan, zichtbaar te maken. Zo voorkom je dat de lezer ‘afgeleid’ wordt, doorklikt en je profiel minder aandacht geeft.

5. Let op met wederzijds aanbevelen

Ons bereikt regelmatig de vraag: ‘Moet je altijd een aanbeveling terug geven?’ Dit komt mede doordat LinkedIn dat standaard aanbiedt. Jij ontvangt een aanbeveling en LinkedIn biedt je, na acceptatie door jou, dan meteen de faciliteit om een aanbeveling aan die ander te geven. Ons advies is om hier zorgvuldig mee om te gaan, LinkedIn is en blijft een vertaling van het ‘gewone leven’ en daar wordt ‘vriendjespolitiek’ altijd met een schuin oog bekeken. Als je het doet, laat er dan enige tijd tussen zitten. De reden hiervoor is dat alle aanbevelingen vermeld worden op je Startpagina en als je op een en dezelfde dag elkaar een aanbeveling geeft, is dat voor al je contacten in één oogopslag te zien

6. Niet bedelen

De basis van netwerken is reciprociteit. Bedelen en eisen stellen aan anderen, bijvoorbeeld dat deze een referentie afgeeft, is uit den boze.

7. Redigeer aanbevelingen

Zoals met alles op LinkedIn bepaal jij wat er op jouw profiel verschijnt, wanneer en hoe. Als je niet 100% tevreden bent met een aanbeveling, of er staan schrijffouten in, dan kun je dit de persoon laten weten en vragen om een aanpassing. Dat kan allemaal eenvoudig via LinkedIn. Pas als je helemaal tevreden bent plaats je deze op je profiel waardoor deze krachtiger en sterker oogt. En het wordt een uniek profiel, jij onderscheidt je met jouw unieke aanbevelingen ten opzichte van je vakgenoten! En, vervlogen tijden herleven weer, met aanbevelingen wordt jouw LinkedIn profiel je openbare getuigschrift!

Jacco Valkenburg en Aaltje Vincent, auteurs van de bestseller Solliciteren via LinkedIn. April 2014 verschenen in de geheel geactualiseerde 12e druk.

Wil jij ook een aanbeveling schrijven of een review op Springest achterlaten?

Review op Springest
Springest logo 9.5
Meld je aan voor 7 tips om LinkedIn-aanbevelingen slim te gebruiken
Schrijf een aanbeveling voor 7 tips om LinkedIn-aanbevelingen slim te gebruiken
Uw gegevens
Uw aanbeveling

Bedankt voor uw aanbeveling!