Alle artikelen

10 LinkedIn Status Updates tijdens het solliciteren!

solliciteren via linkedin
Geschreven door: Aaltje Vincent Datum: 08 december 2014 Categorieën: Algemeen, Jobmarketing 3.0, LinkedIn, Netwerken, Social media, Sollicitatiegesprek

Je hebt een top LinkedIn profiel en een geweldig netwerk van vakgenoten en hun selecteurs opgebouwd.

Dit is het moment om zelf een Status Update te plaatsen. Een update waarmee je ‘top of mind’ wordt binnen je vak! Graag neem ik je mee in met welke updates jij jezelf in de kijker speelt waardoor jij oproept ‘Die wil ik spreken!’. Dit oproepen is als werkveroveraar jouw doel met LinkedIn.

Wat kun je doen om meer kansen op een uitnodiging te creëren?

Je wilt dat de contactpersonen in jouw netwerk zich jou herinneren, dat je in hun vizier staat. Dat betekent, naast een compleet profiel en alle andere geweldige activiteiten die je kunt ondernemen met LinkedIn, ook goede Status Updates plaatsen.

Status Updates die bestaan uit het delen van actueel nieuws, achtergrond, zoals onderzoeken, en evenementen die bij jouw vakmanschap passen en bij het werk waarin jij gezien wilt worden. Ik neem je mee in tien voorbeelden.

Technisch gezien zijn er 4 mogelijkheden met je update, deze staan onderaan in a. t/m d. beschreven, en ik verwijs er ook naar.

NB Als laatste lees je wat je niet moet doen!


10 status updates die goed werken
1. Deel meningen uit jouw vak
De LinkedIn ervaring leert dat informatieve, nuttige updates het meeste succes hebben. De marketing-handleiding van LinkedIn is geschreven voor bedrijfspagina’s en deze is nu ook goed bruikbaar voor jou als werkveroveraar.

Dit zijn de status updates die LinkedIn gebruikers het meest op prijs stellen:

  • 60% is geïnteresseerd in meningen uit hun vak
  • 53% is geïnteresseerd in nieuws over bedrijven
  • 43% is geïnteresseerd in nieuwe ontwikkelingen, zoals producten en diensten.

Doe je voordeel met deze bewezen knowhow van LinkedIn.

LinkedIn maakt het je makkelijk om op de hoogte te blijven van internationaal vaknieuws via Pulse. Klik daarbij op Ontdekken en kies wie je wilt volgen om te kunnen delen.

december pulse

 2. Deel nieuws over bedrijven die jij op je targetlist staan
Het spreekt voor zich dat je de bedrijven volgt die jouw vakmanschap nodig hebben, dat is je targetlist. Je ziet dan het nieuws dat zij delen via hun LinkedIn company status updates, die jij ook weer kunt delen. Als een bedrijf in het nieuws is, bijvoorbeeld op Nu.nl, dan deel je dit bericht (zie c.) via LinkedIn met jouw toelichting of opmerking. Grote kans dat je netwerk bij dit bedrijf dat opvalt!

 3. Deel tips die te maken hebben met jouw vak
Deel je kennis in een goed geschreven, inhoudelijk sterk blog (zie d.) over het werk dat je doet en je vak, daarmee help je ook je collega vakgenoten. Dat kan gaan over een goed project met je collega (noem die ook, zie b.) over succesverhalen of nieuwe trends. Je kunt zulke tips onder andere vinden in vak nieuwsbrieven en de online nieuwsmedia. Hoe blijf jij op de hoogte van wat er speelt in jouw vak? Deel het!

 4. Stel vragen
Door vragen te stellen kom je in contact met je netwerk. Vraag je connecties naar hun mening over nieuwe onderzoeken of over het gebruik van nieuwe toepassingen in het vak. Je kunt je eigen positieve ervaring ook in een artikel delen (zie d.) en je netwerk vragen naar hun mening en praktijkervaring over het onderwerp.

5. Deel citaten
Mooie citaten roepen positieve en stimulerende gevoelens op. Deel ze bij voorkeur in een foto (zie b.) waar ook de bron op staat. Status Updates met een foto vallen in een oogopslag op!, zie ook 6.

6. Deel infographics, afbeeldingen en video’s
Beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Kies dus waar dat maar mogelijk is om beeld bij je update te voegen (zie b. t/m d.). Beeldende content is aantrekkelijk en wordt meer gedeeld!

Wanneer je status updates een link bevat (zie c.), zorgt dit voor 200% meer betrokkenheid*. En hoe meer zichtbaarheid, hoe groter de kans dat je bij het ontstaan van een vacature ‘top-of-mind’ bent en gebeld wordt! Je kunt op deze manier ook prima video’s delen, kijk eens bij de TEDtalks bijvoorbeeld.

7. Groepsdiscussies zijn te zien in je updates
Als je een groepsdiscussie start of erop reageert is dit ook te zien in je Status Update. Daarmee laat je ook je kennis en betrokkenheid bij je vak zien.

 8. Evenementen
Ga je naar een conferentie of neem je deel aan een training? Deel de link (zie c.) en pas naar wens de beschrijving van het evenement aan. Misschien gaat iemand anders er ook wel naar toe en je hebt meteen contact als diegene reageert. Je kunt status updates tevens gebruiken om te vragen wie er nog meer gaat. Heb je een training met succes afgerond, dan deel je dit natuurlijk ook meteen met je connecties. Staat de training op Springest, dan lees je hier hoe je dat meteen verwerkt bij ‘Diploma’s/Certificaten’.

9. Deel de status updates van je netwerk
Je Startpagina is het kloppend hart van LinkedIn. Vanzelfsprekend reageer je daar ook op updates van je connecties met ‘interessant’ of een ‘commentaar’. Doe het, een commentaar geven is de manier om direct in beeld  te komen bij je connectie! Als je in het commentaar een naam van een andere connectie noemt krijgt diegene daar ook meteen bericht van. Slim!

10. Ik-ben-beschikbaar Status Update
Voor werkzoekenden is zo-nu-en-dan een ik-ben-beschikbaar Status Update plaatsen prima! Te vaak, meer dan eens in de 14 dagen, komt niet krachtig, maar juist sneu en wanhopig over. Je netwerk wil vooral lezen hoe jij met je vak bezig bent en delen in je nieuws daarover. Je kunt wel je (vak)netwerk een vraag stellen, bijvoorbeeld welke beroepsverenigingen of werving- & selectiebureaus zij aanbevelen en waarom. Dat kan overigens ook heel goed in je vakgroepen (zie 7.).

Hoe vaak moet je een Status Update plaatsen?
De marketing-handleiding van LinkedIn adviseert: ‘Post minimaal 20 updates per maand om je bereik te maximaliseren tot maandelijks 60% van je unieke doelgroep. Onze topmarketeers posten per doelgroep elke dag 3 – 4 updates. Eén status update bereikt gemiddeld 20% van je volgers.’

Plaats je Status Update tijdens kantooruren van maandag tot vrijdag is het advies van Linkedin.

Niet doen!!!!
En, hoe goed bedoeld ook, vind de ik-ben-beschikbaar updates van andere werkzoekers niet ‘interessant’, je leidt daarmee af van de oplossing die jij bent op de arbeidsmarkt en je profileert jezelf als professioneel werkzoeker, en dat wil je zeker niet oproepen!!

Richt je met jouw vakkennis- en ontwikkeling op jouw (vak)netwerk.

Er zijn technisch gezien vier mogelijkheden met je updates, die je natuurlijk altijd ‘openbaar’ deelt.

a.  Met alleen tekst
b. Met tekst en een naam van een connectie 

Zoals hier coauteur Jacco Valkenburg noemen:

aaltje

december en naam Jacco

c. Met tekst en een foto
Dat kan door op de paperclip te klikken.

december met een foto

d. Met tekst en een url
Plaats eerst de url, en kies de foto en pas de tekstjes aan naar eigen wens. Volg stap een tot en met vier.

december stap 1 tm 4 versie 2

Stap-voor-stap: 1. Plaats url in het tekstveld 2. Kies de afbeelding uit door op de pijltjes te klikken 3. Klik op 3. en 4. en zodra de tekst roze wordt kun je die naar eigen wens aanpassen, heel handig, ik doe dat altijd! De url kun je vervolgens uit de tekst (1.) verwijderen omdat er de link er nu bijstaat.

e. Met een Post
Deze optie is alleen beschikbaar voor Engelstalige gebruikers van LinkedIn.  Als je English als taal hebt ingesteld (in de balk onderaan LinkedIn) dan kan je op het potloodje klikken. Vervolgens krijg je een uitgebreide tekst-editor tot je beschikking waarmee je blogs kunt maken en publiceren. Lees er hier uitgebreid over.

share update

december write a post

 

 

*bron: Career Sherpa/Bufferapp

Wil jij ook een aanbeveling schrijven of een review op Springest achterlaten?

Review op Springest
Springest logo 9.5
Meld je aan voor 10 LinkedIn Status Updates tijdens het solliciteren!
Schrijf een aanbeveling voor 10 LinkedIn Status Updates tijdens het solliciteren!
Uw gegevens
Uw aanbeveling

Bedankt voor uw aanbeveling!